Violeta Parra

Hej där! Har inte så mycket att berätta just nu, det har varit en seg tisdag, men jag känner mig glad i alla fall. Hoppas ni har haft en bättre dag.

Igår var jag på bion med Miguel, vi såg en chilensk film, "Violeta se fue a los Cielos".. riktig bra faktiskt, sen drack vi kaffe på Starbucks och åt Fudge Brownie och hallon-cheesecake .Sen hann vi kolla runt lite i några butiker, och sen for vi hem!

 

Filmen berättar historien om Violeta Parra, en chilensk folksångerska, singer/songwriter och konstnär.

Hon anses vara Chiles viktigaste folklore-musiker. Hennes inflytande har varit betydande inom de flesta konster, och för alla oss chilenare.

 



Violeta Parra I Sverige!

Parras sånger introducerades i Sverige av Jan Hammarlund, som 1974 gav ut skivan Tusentals stjärnor över Chile med hennes översatta sånger. Hennes mest kända sång, både i Sverige och internationellt, är Gracias a la vida, på svenska "Jag vill tacka livet" och för en svensk allmänhet mest igenkänd i inspelningen av Arja Saijonmaa.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0