Earthquake

Hej…

 

Nu var det dags att skriva igen… Igår var det min födelsedag grattis till mig! Men jag kunde inte vara så värst glad för att som har hänt här i Chile sen i lördags.

 

Fredag den 26 februari var en hel vanlig dag, jag gick o la mig som vanligt. Jag kunde inte somna så jag började sms:a en vän… sista sms:t skickade jag kl 3.30 am det gick fem minuter o jag kände hur huset började röra på sig. Det började ganska svagt, men sen blev det bara starkare o starkare… jag sover på övervåningen o mina syskon med så mamma sprang upp o hjälpte mina syskon att gå ner för trappan, medan jag höll Soffia (3 år) i mina armar… det blev väldigt jobbigt att gå ner för trappan för det var just då jordbävningen var som starkast… Jag hörde hur alla glas, speglar, vin flaskor, möbler o tvn föll på golvet… men vi lyckades gå ut ur huset o vänta ute. Min familj o jag mår bra, det hände ingenting till huset, vi var bara några dagar utan vatten o el… men andra familjer i Chile har inget hus att bo i just.

 

Jordbävningen skedde den 27 februari kl 3.34 (lokal tid, Chile) o mätte 8,8 på momentmagnitudskalan ca 800 personer har minst livet. Och som följd av jordbävningen uppstod en tsunami som drabbade delar av Chile, Hawaii och Japan.

 

Den här jordbävningen var ca 30 gånger starkare än den som drabbade Haiti.

 

Klicka här för att se de hemska bilderna


Kommentarer
Postat av: Sussi

Usch! Bra att det inte hände dig något allvarligt iaf, så att allt inte är enbart tragedi. Stackars människor som drabbas!



Boken var jätte bra och jag hade svårt att lägga ifrån mig den. :)



2010-03-05 @ 21:44:39
URL: http://lavica.blogg.se/
Postat av: Jens

Jag känner mig så otroligt dåligt uppdaterad, det har tagit mig väldigt länge innan jag fick veta om denna jordbävning ens! Men det är otroligt skönt att veta att du och din familj mår bra! Hoppas det ordnar sig för alla hemlösa familjer :(

2010-03-06 @ 01:29:26
URL: http://mjensa.blogg.se/
Postat av: M

FY vad jag har varit orolig. Det är så hemskt och onödigt att något sånt här ska behöva hända ens. Hoppas att din födelsedag funkade ändå, trots allt det dåliga, och hoppas ni mår bra. Om man ändå kunde göra något... :|

2010-03-06 @ 10:57:17
URL: http://indivisible.blogg.se/
Postat av: Anna

Jag blev glad att du skrev till mig!

Jag blir jätte glad för alla uppdateringar jag får! Tack för det här blogginlägget också, jag vill verkligen veta hur du känner nu, hur din familj mår och hur ni lever där borta nu. Har ni fått tillbaka el och vatten nu? Så sjuuuuk grej egentligen! Jag kan som inte sätta mig in i hur otroligt konstig situation det måste vara att märka att hela huset skakar! Jag hoppas jag kan träffa dig snart. Och du vet att vi finns här. Du är så stark men glöm inte bort att visa din familj hur du känner :) Puss!

2010-03-06 @ 11:25:07
URL: http://ahstrom91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0