The Fish Knows Everything

Nu tycker jag att det e dags för en ny filmrecension, lr ja, jag skriver liksom inte recensioner, men alltid en liten kommentar.


Arizona Dream (1993 av Emir Kusturica)

 

 

Jag såg den här filmen för ett tag sen, kanske juni, juli lr augusti. Jag vet bara att det var starten av en fin relation som jag har just nu. Det hände liksom ingenting under tiden som vi såg filmen lr efter den slutade, om det e ”det” ni tänker på. Det hände något annat, nåt som jag inte kan beskriva, något magisk, lika magisk som filmen.

 

Filmen handlar om en man, Axel (Johnny Depp) som bor i New York och nöjd med sitt liv och jobb som handlar om att räkna och märka fiskar. Han tvingas åka tillbaka till Arizona, där han har alla sina barndomsminnen, för att hans farbror kommer att gifta sig. Där förändras allt, i Arizona börjar han en ny fas i sitt liv där hans främsta prioritering är att förverkliga sina drömmar och drömmarna av de andra två kvinnor som han möter där, Elane (Faye Dunaway) och hennes styvdotter Grace (Lili Taylor). Elane drömmer om att flyga och Grace talar jämt om självmord och om hur hon kommer att återuppstå som en sköldpadda.


Axel anser att när man kollar rakt in i ögonen på en fisken kan man dela drömmarna med dem.

Det där har betecknat större delen av min kärlek till fiskar.

 

Ni som e ute efter en Hollywood film, fullt med action och dumt humor, ta inte illa ;) men den här filmen är inte för er. Den här filmen är en så kallad ”Art Movie” det är en seriös, icke-kommersiell, independenttillverkad film som är skapad för nischpublik, snarare än för en stor massa publik


Emir Kusturica lyckas fånga allt jag behöver se i en film; spännande, annorlunda och eftertänkt handling, galenskap, drömmar, bra roller, bra skådisar inte allt för många repliker och de som finns ska vara som att röra en fjäder, full av intriger med spetsig humor. Sist och inte minst, bra musik! Goran Bregovic och Iggy Pop står för den genialiska musiken.

 

 

This is a film about a man and a fish

This is a film about dramatic relationship between man and fish

The man stands between life and death

The man thinks

The horse thinks

The sheep thinks

The cow thinks

The dog thinks

The fish doesn't think

The fish is mute, expressionless

The fish doesn't think because

The fish knows everything

The fish knows everything

 

MÄSTERLIGT


Kommentarer
Postat av: ANNAa

åh den lät ju jätte bra! :D Den ska jag se! :D

2010-01-26 @ 15:36:01
URL: http://ahstrom91.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0